Pages

Wednesday, December 8, 2010

Story of Appreciation...

Dok tengah syok2 chatting ngan adik aq yang sesat kat Cairo, tetiba ad bunyik ‘kling’…. Nie menandakan posmen dok campak surat dalam mailbox yahoo aq…. Aq pun dengan rakus dan xsabarnya bukak la email 2…. Owh, dari coach aq upenyer…. Blablablabla (dok bace email)…. Fine!!! Insaf….
Sesape yang tertanya2 knape aq yang keras kepala lagi berhati batu nie bleh insaf, sila ikuti cerita nie….

think out of box
Alkisah bermula apabila seorang pemuda bernama Ali (bukan nama sebenar) yang cerdik pandai lagi bijaksana tahap dewa pegi mintak keje kat sebuah syarikat yang famous lagi gedabak besar…. Die lepas interview pertama n skang dok tengah final interview oleh pengarah syarikat…. Director nie tau la yang budak nie mmg cerdik tahap xleh nak citer sebab dari result die dari first sem sampai la last semasyik dok 4 flat, paling cikai pun 3.98 (generater jenis aper dalam pale otak die pun aq xtau)…. Lepas 2 sampai ler sesi berdialog antara diaorang….

Director : U dapat aper2 scholarship ker time study dulu?
Ali : xde
Director : habis 2 ayah U la yang tanggung semua fees masa  U study dulu….?
Ali : ayah saya dah lama meninggal, time umur saya 1 tahun lagi…. Mak saya yang bayar semua fees 2….?
Director : kat mana mak U keje....?
Ali : mak saya keje cuci baju….

Director 2 sruh Ali tunjukkan tangan die…. N dengan muka blur Ali pun hulur la kedua-dua tangan die…. Director 2 berkata dalam hati “mak ai lembut giler tangan die, macam tangan Pamela Andorson…. Nampak sangat xpernah tolong mak die”….(aku rasa lah director nie xpernah pun jumpa c Pamela, nie kan nak pegang2 tangan die…. Huh, biasalah cite nak up jer)…. Lepas 2 director 2 berkata pada budak 2….
Director : please do me a favor…. Bila U balik nnti, tolong mak U cuci tangan die…. N C me tomorrow mornig….

Ali pun agree la tanpa banyak cekadak…. Maklumla bakal bos (confident giler bleh dapat keje)….
Sampai jer kat umah, Ali terus pegi dapur kat mak die n mintak nak basuhkan tangan mak die…. Mak die pun ngan muka blur n rase macam nak pelempang anak die yang dah buang tebiat bagilah tangan die…. Nie lah first time ali sedar yang tangan mak die penuh ngan kedut n bengkak2…. Menitik air mata Ali bila time die basuh tangan mak die, mak die menyeringai sakit sebab ada luka n bengkak2….

Time nie lah ali baru sedar yang dua tangan mak die nie kerja keras nak sara hidup mereka n sebab tangan mak die nie lah die bleh berjaya dalam study…. Lepas cuci tangan mak die, ali senyap-senyap g cuci baju-baju yang lebih xsempat mak die cuci 2….

Keesokan harinye Ali pun g la jumpa director 2….

Directo : U buat x ape yang I suruh smalam….
Ali : ya Encik…. Saya basuh tangan mak saya n basuh skali baju2 kotor yang xsempat mak saya basuh….
Director : ape perasaan U….?
Ali : 1, saya tahu ape itu appreciation…. Tanpa mak saya, xder lah saya yang berjaya hari nie….
2, saya blaja macam mana nak tolong mak saya dan saya sedar betapa susahnya nak siapkan sesuatu kerja….
3, saya sedar pentingnya nilai hubungan kekeluargaan….
Director : This is what I am asking, I want to recruit a person that can appreciate the help of other, a person that knew the suffering of others to get thing done, and a person that would not put money as his only goal in life to be my manager. You are hired. 

p/s : citer nie dah di modified dengan ditambah garam n ajinomoto mengikut cita rase aq sendiri.... 


2 comments:

sarah said...

sad :(

xynophillious said...

citer nie ad smbung ag...tp pnjang sgt...malas aq nak menaip...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...