Pages

Saturday, February 12, 2011

Valentine's day haram..????


Xder aper yang best dihari minggu macam nie selain membuta setengah mati. Bersosial..??? argh 2 boleh difikir kemudian kalau berkesempatan kerana keutamaan nafsu aq sekarang adalah tido. Aq bukan nak bangun lambat sangat sebenarnya, tapi smalam aq tido pkul 3 pagi melayan adik aq yang terkena bahana pertukaran zon waktu. Teringat pulak aq topik hangat kat twitter yang buatkan aq nak tergelak golek2 sambil angkat kaki menujah langit. Topic ape lagi yang best di bulan February ni kalau bukan pasal V-day.


Xpayah aq nak cerita panjang-panjang tentang ape ke benda jadah nyer V-day nie sebab aq pasti setiap manusia even yang duduk kat ceruk hutan amazon pun tau. Tapi aq nak kongsi sikit pandangan aq tentang hukum menyambut V-day nie yang dikatakan haram.

1 benda yang aq sangat xsetuju tentang pengharaman V-day nie yang dikaitkan dengan isu di Granada, Spain yang diemailakan pd aq. Memandangkan aq rajin hari nie aq cerita lah sikit ape yang berlaku kat Granada yang orang dok kaikan dengan celebration of V-day nie. Cerita tentang keruntuhan Islam yang diambil alih oleh Kristian sebab perebutan kuasa. Selepas peralihan kuasa, umat Islam diseksa dan dimurtadkan beramai-ramai. Mereka dipastikan masuk Kristian atau blah dari Andalus. Pihak Kristian berusaha membersihkan darah Islam dari mengalir di bumi Andalus. Dan pemikir-pemikir jumud yang bertutur kononnya berpaksikan Islam menharamkan sambutan V-day pada 14 February disebabkan kisah keruntuhan Islam nie yang mana kalau sambut V-day samalah dengan mengagungkan keruntuhan Islam. What bullshit..!!! sebenarnya banyak versi tentang kaitan keruntuhan Islam yang jatuh pada tarikh yang sama dengan V-day nie. malas pulak aq nak cerita semua.


Pada aq, V-day adalah satu simbolik je bagi pasangan kekasih yang menggedik nak beromen-tik lebih. Diaorang sambut hari memperingati kekasih semata-mata nak show-off yang diaorang ada balak n aweks jer disamping buat anak untuk dicampak dalam tong sampah atau mana-mana longkang berkenaan. xder kena mengena dengan mengagungkan keruntuhan Islam bagai.

Kenapa mengharamkan sambutan V-day…??  Kalau sebab isu di Granada Spain atau isu umat Islam keruntuhan Islam yang jatuh pada tarikh yang sama dengan V-day memang bullshit lah. Kalau orang yang mak dia terberanak 14 Feb, bermakna dia xboleh nak celebrate birthday dia lah. Owh naye. So mak-mak dan ayah-ayah, rancanglah betul-betul supaya anak korang  xdiberanakkan pada tarikh 2 yer.

Dan kalau nak haramkan sambutan V-day sebab menyerupai amalan orang bukan Islam, aq sangat setuju dengan Art_Harun yang member persoalan yang sangat clear. “Nat tanya Jakim, V-day haram. Istiadat bersanding halal? Merenjis halal? Tepung kunit halal? Naik tiang halal?” “Jakim – Istiadat berinai halal? Mandi Raja halal? Bawa cokmar masuk parlimen halal? Cium keris halal? Istiadat batal air sembahyang halal?”


Kalau nak haramkan sambutan V-day sebab maksiat berleluasa, korang patut juga haramkan sambutan New Year n Hari Merdeka juga sebab…… argh aq tahu korang semua bijak pandai untuk mentafsirkan apa sebabnya. N kalau orang nak buat maksiat xpayah tunggu hari-hari seperti berikut aq rase. Tiap-tiap hari pun boleh. Perhatikan disetiap ceruk alam nie, pergaulan bebas setiap saat berlaku, dah xheran dah. Xpayah nak sentap sangat lah pasal V-day bagai nie.

Ahhh pada aq jangan nak haramkan sambutan V-day. Haramkan maksiat. Jangan nak ganggu orang nak sambut V-day, ganggu orang yang buat maksiat terang-terangan. Tak semestinya umat Islam yang sambut V-day akan automatic buat maksiat. Sambutan boleh bermacam-macam cara. Sekadar ucapan misalnya. Apepun V-day hanya satu simbolik yang disambut serentak oleh manusia dimuka bumi.

My perspective about V-day, it’s just a day…..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...