Pages

Tuesday, November 16, 2010

JANGAN PERGI TESCO...





pada suatu hari yang aman damai, hening dan dingin serta penuh dengan kobosanan, aq ajak ler kawan aq nie g tesco sbb nak beli stok2 makanan yang dah pupus kat bilik aq... tiba-tiba, aq mendengar jawapan yang membuatkan jiwa aq penuh kekecewaan... ianya berbunyi... 


"apela ko nie nak pergi tesko... orang dah boikot tesko 2... milik Yahudi ko tau... yahudi guna duit 2 tuk perang ngan orang Islam... apela ko nie..."


cetttt... perkataan berbau tuduhan tanpa usul periksa @ die mmg nak berdakwah @ xnak temankan aq g Tesco...aq xtau la... tp yang aq tau, sempit nyer paler otak die... die sure2 ker duit yang aq bayar time beli barang kat Tesco 2 diaorang (pemegang saham Tesco) g labur plak tuk perang ngan orang Islam... bapak die punyer member pernah pegang sahamTesco kot... 


OK, camnie lah, aq sebenarnya xsetuju ngan boikot2 nie... tp aq malas nak taip byk2 sebab aq dah jumpa orang yang tolong taipkan... hahaha... pakcik Hamka...


entrynyer burbunyi begini.... aq xambik dari awal sebab xperlu...



Akupun mulai berpikir (sambil membebel..)
Kalaulah baikot yahudi itu berjaya kat Malaysia ni, cuba teka bangsa manakah yang paling ramai akan kena buang kerja kat Malaysia?, lepas tu apa jadi? Negara mana yang akan jatuh ekonomi dulu? Negara kapir atau Negara islam?

Teringat aku kisah Nabi Muhammad SAW dan sahabat yang di pulau oleh orang kapir Mekah di lembah Abu mutalib selama 3 tahun, sehingga ada bayi bayi yang menjadi mayat bayi dalam ribaan ibu-ibu orang islam dek kerana menderita kelaparan..

Tapi selepas kemanangan islam, Nabi SAW tak pernah pulak baikot yahudi ke kepir ke..

Yang peliknya, umat islam hari ni macam pakat pakat baikot dengan sunnah Nabi, dah tak nak berserban berjanggut, tak hensem, baikot dakwah rumah ke rumah, dah tak nak dakwah cara nabi, tapi nak dakwah cara yahudi, dakwah pakai lagu, internet, komik, game, parti dan apa apalah, (blog?..oh!)

Aku pernah di petikaikan kerana jenama H/P aku berjenama kapir, aku kata dalam islam jika korang beli barang dengan orang kapir, duit tu mereka nak beli babi ke, nak beli colok sembahyang ke, nak beli senjata ke, tak kena mengena dengan aku.., tak kan lah aku nak kena semak keuntungan si kapir tu belanja kat mana? Melampau betul…

Orang islam di ajar bersangka baik, tapi korang bersangka buruk pulak, dengan sunnah Nabipun nak baikot apa kes?!!

Dulu bila Nabi Muhammad SAW buat dakwah, sikit punya susah sebab orang kapir asyik nak ajak berperang, perang badar, perang uhud, perang khandak, dan lain-lain, .. sehingalah tiba perjanjian Hudaibiah, genjatan senjata, baru senang Nabi SAW berdakwah.., dan berbondong bondong orang kapir masuk islam dek terkesan dengan akhlak sahabat yang pior ikut sunnah Nabi SAW..

Tapi hari ni, perjanjian “hudaibiah” dah lama berlaku, sejak merdeka tempoh hari, tapi orang kapir tak berbondong bondong masuk islam kerana akhlak orang islam buruk buruk, sibuk nak ajak berperang, nak baikot orang kapir, nak bunuh orang bukan islam, apa kes?!! Murtad lagi ada..huh!!

****
Lepas tu ada jugak yang tanya aku akan apa kes berkenaan cukai LHDN yang kutip dari kilang arak, nombor ekor dan judi berlesen pastu bercampur gaul dengan cukai-cukai yang lain.. orang yang kerja government pun dapat gaji.. gaji haram ke?? Sebab I belajar bab arak dalam buku syariah islamiah form 5.. Rasullulah melaknat 10 golongan yang berkaitan dengan arak.. boleh tak cek hamka jelaskan? camne nie? tak paham.. tolong, please..

Aku kata:
Susah juga sebenarnya nak cerita apabila ianya berkaitan 'boleh ke tak boleh?'(fatwa)...
kerana hanya ulama' yg boleh keluarkan fatwa...
Aku cadangkan perkara ini biarlah di jawab oleh mufti atau ulamak yang kerja government…

Tapi takpe, untuk tidak menghampakan korang, maka bagi aku yang jahil lagi hina dan dina ini berkata dan korang boleh tolak sebab aku bukan ustaz:
Begini:- kalau korang bukak kedai jual nasi lemak, lepas tu datang perompak datang makan kat kedai korang, lepas makan dia bayar, korang nak ambil duit tu tak? Sedangkan korang tahu duit tu duit rompakan, kalau aku .., ambik jer..apa kena mengena nasi lemak aku dengan duit rompakan dia, takkan lah aku nak bagi perompak tu makan free! Huh!

Atau seorang pembunuh upahan suruh aku repair mesin basuh yang rosak kat rumah dia, aku pun pergi repair dia punya mesin basuh, diapun upah aku...takkanlah aku tak boleh ambik,? apa kena mengena duit upah repair mesin basuh ngan dosa dia membunuh?

Atau tauke arak beli sabun untuk basuh cawan kat kedai nenek aku..aku selamba jer jual dan ambil duit..
benda yg mudah jangan buat payah-payah, dan kalau korang dah confirm duit tu datang dari sumber yang haram, korang nampak ngan kepala korang sendiri, korang kenalah ijtihad...elakkan subahat!

Atau kalau ada orang bagitahu benda tuh haram atau kau dapat email forward, ni haram, itu tak leh, kau yakin ke dia punya cakap? dia pernah tinggal solat tak?

Aku angin betul dengan email forward merepek… huh!!!

Aku nak tanya sikit..

KITA KALAU NAK JUAL BARANG/PERKHIDMATAN KENA CHECK KE DUIT PEMBELI AMBIK DARI SUMBER YANG MANA??

KITA KALAU DAH BELI BARANG KENA CHECK KE DUIT TOUKE KEDAI TU BALANJA KAT MANA???

SIAPA AJAR KO?

Malas aku nak layan…Ok, berbalik kepada cerita sebenar, aku nak minum 100 plus tapi takde, air apa aku boleh minum?

Aku terpandang dengan air COCA COLA..

Teringat aku emel forward dalam inbox..

COCA COLA adalah haram kerana maksud sebenar COCA COLA setelah di terbalikkan adalah NO MEKKAH…

Tinggi betul imiginasi pengirim email, suka betul forward berita yang kononnya cool tapi fool..

Memanglah orang kapir tak boleh pijak tanah mekah, tak tau ke??, ok lah diorang tak nak gi mekkah, korang dah berapa banyak duit simpan dalam tabung haji??

Lepas tu hantar pulak cakap COKE ni itu ini begitu begini..

Malas aku nak layan,..

KITA BOLEH DENGAR SEMUA BERITA, TAPI KITA TAK PERLU SEBAR SEMUA BERITA!!!
BAHAN BERITA YANG KITA SEBARKAN MENENTUKAN SIAPA DIRI KITA, SI BADUTKAH? SI BANGANGKAH? ATAU MUNGKIN SI PERASAN BIJAK,,HE HE HE..
Dulu masa surat berantai tiba kat rumah aku, ada ahli keluargaku yang cuak ..

Aku gelak sambil koyakkan kertas tu..

Abang aku yang sedang solat terbatal solat dia kerana ikut gelak bersama aku..
Maafkan aku abang, aku tak tahu kau sedang solat, dah nak asar baru solat zohor ke?

sekian cerita copy n paste aq...






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...